Tips
Lēmumi
Mēnesis
Jūnijs

LĒMUMS Nr. 25

Rīgā, 2025. gada 12. jūnijā

 

 

Par kandidātu saraksta “SUVERĒNĀ VARA, APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI” kandidāta iesniegumu “Par vēlēšanu rezultātu apstrīdēšanu Jelgavas novadā”

 

2025. gada 9. jūnijā Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemts Jelgavas novada domes kandidātu saraksta “SUVERĒNĀ VARA, APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI” kandidāta Raimonda Lejnieka-Puķes (turpmāk – Iesniedzējs) iesniegums, kurā lūgts pārskatīt vēlēšanu rezultātus Jelgavas novada pašvaldībā, nodrošinot vēlēšanu rezultātu (biļetenu) pārskaitīšanu, kā arī izvērtēt vēlēšanu rezultātu leģitimitāti, balsu skaitīšanas procesa caurskatāmību un iespējamo ietekmi uz rezultātu korektumu, vienlaikus aicinot izvērtēt, vai vēlēšanu organizēšana atbilda tiesiskās drošības un demokrātiskuma principam.

Iepazinusies ar lietas faktiskajiem apstākļiem, Centrālā vēlēšanu komisija konstatē sekojošo:

[1] Iesniedzējs apstrīd Jelgavas novada Vēlēšanu komisijas lēmumu par 2025. gada 7. jūnija vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu. Iesniedzējs apstrīd vēlēšanu rezultātus Jelgavas novadā saskaņā ar Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.¹ pantu[1], ņemot vērā turpmāk uzskaitītos apsvērumus:

  1. pamatojoties uz internetā atrodamo informāciju- CVK sabiedrisko attiecību pārstāvis Andrejs Vaivars paziņoja, ka esot konstatēts ārējs apdraudējums vēlēšanu sistēmai[2].
  2. sakarā ar balsu skaitīšanas sistēmas kļūdām,  vēlēšanu naktī tika pieņemts lēmums veikt manuālu balsu skaitīšanu. Šāda rīcība būtiski palielināja laiku un administratīvo slogu – it īpaši ‒ gan komisiju darbiniekiem. Ir droši ticami apgalvot, ka dēļ manuālās balsu skaitīšanas, iecirkņu darbinieki pieļāva kļūdas balsu skaitīšanā;
  3. vēlēšanu dienās tika konstatētas būtiskas informācijas sistēmas kļūmes;
  4. nakts laikā Centrālās vēlēšanu komisija pieņēma lēmumu visā valstī pāriet uz manuālu balsu skaitīšanu, neskatoties uz to, ka šāda lēmuma īstenošana reālajā laikā bija neplānota un haotiska. Šī pāreja radīja ievērojamu cilvēcisko kļūdu risku, jo iecirkņu darbinieki bija jau strādājuši ilgstoši un bija acīmredzami fiziski un psiholoģiski pārguruši, kas apdraudēja balsu saskaitīšanas precizitāti un vēlēšanu rezultātu ticamību;
  5. Centrālās vēlēšanu komisija sākotnēji izplatīja informāciju par iespējamu “ārēju apdraudējumu”, taču vēlāk drošības dienestu (CERT.lv) sniegtā informācija to neapstiprināja, radot sabiedrībā nepamatotas aizdomas un neuzticību demokrātiskam un godīgam vēlēšanu procesam;
  6. plašsaziņas līdzekļos ir arī izskanējusi kritika par Valsts digitālās attīstības aģentūras un Centrālās vēlēšanu komisijas nespēju nodrošināt kvalitatīvu vēlēšanu IT sistēmas darbību. Dažām amatpersonām plānots piemērot disciplināratbildību.

[2] Š.g. 5. jūnijā publiski izskanējusī informācija par iespējamu apdraudējumu netika apstiprināta, jo tika konstatēts, ka nostrādājusi aizsardzības sistēma, īslaicīgi ierobežojot tiešsaistes vēlētāju reģistra darbību. Centrālā vēlēšanu komisija uzskata, ka drošības pasākumi vēlēšanu laikā ir būtiski, un fakts, ka tie funkcionē, ir vērtējams pozitīvi, un nav uzskatāms par maldinošu informāciju vai pamatu apšaubīt vēlēšanu rezultātus.

Centrālā vēlēšanu komisija vērš uzmanību, ka vēlēšanu iecirkņu komisijām ir zināma veicamā rīcība gadījumos, kad nav pieejams tiešsaistes vēlētāju reģistrs, ko nosaka Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 9. janvāra instrukcijas Nr. 1 “Pašvaldības domes vēlēšanu iecirkņa komisijas darbības instrukcija” X. nodaļa.

Līdz ar to tiek nodrošināts, ka īslaicīgu tiešsaistes vēlētāju reģistra darbības traucējumu gadījumā vēlētāju tiesības ierobežotas netiek, un nav pamata apšaubīt vēlēšanu rezultātus.

[3] Jelgavas novada Vēlēšanu komisija lēmumu “Par 2025. gada 7. jūnija Jelgavas novada domes vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu” ir pieņēmusi 2025. gada 8. jūnija sēdē (prot. Nr. 12).

Jelgavas novada Vēlēšanu komisijas rezultātu protokols parakstīts ar drošu elektronisko parakstu 2025. gada 8. jūnija plkst. 7.09.

[4] Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 37. panta pirmā daļa noteic, ka balsu skaitīšana sākas tūlīt pēc vēlēšanu iecirkņa slēgšanas. Skaitīšanu izdara iecirkņa komisijas atklātā sēdē. Atbilstīgi minētā panta otrajai daļai, netraucējot komisijas darbu, sēdē vienlaikus drīkst būt klāt ne vairāk kā divi pilnvaroti novērotāji no katras politiskās partijas vai politisko partiju apvienības, kas attiecīgās domes vēlēšanām ir iesniegušas kandidātu sarakstu.

Līdz ar to iesniedzējam ir bijušas tiesības piedalīties balsu skaitīšanas procesā, lai pārliecinātos par balsu skaitīšanas caurspīdīgumu un atbilstību spēkā esošajām tiesību normām.

[5] Balsu skaitīšana notiek Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 40. panta sestajā un septītajā daļā, kā arī Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 20. februāra instrukcijā Nr. 8 “Pašvaldības domes vēlēšanu balsu skaitīšanas instrukcija” (turpmāk — Instrukcija) noteiktajā kārtībā.

Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 40. panta sestā un septītā daļa attiecīgi noteic, ka derīgās vēlēšanu zīmes Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktajā kārtībā sagrupē pēc kandidātu sarakstu nosaukumiem. Pēc tam saskaita par katru kandidātu sarakstu nodotās balsis. Par katru kandidātu sarakstu nodoto balsu skaits ierakstāms balsu skaitīšanas protokolā.

Atbilstīgi Instrukcijas 37. un 38. punktam vēlēšanu zīmes tiek ieskenētas.

Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 4.1 panta pirmajai daļai Valsts digitālās attīstības aģentūra nodrošina tehnoloģisko risinājumu atbilstoši šim likumam un Centrālās vēlēšanu komisijas norādījumiem par procesiem, funkcijām, uzdevumiem un mērķiem domes vēlēšanu organizēšanai.

Gadījumos, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams veikt derīgo vēlēšanu zīmju elektronisko skaitīšanu, izņēmuma gadījumā pašvaldības vēlēšanu komisija elektroniski saskaņo ar Centrālo vēlēšanu komisiju manuālu balsu skaitīšanu vēlēšanu iecirknī atbilstīgi Instrukcijas VIII nodaļā noteiktajai kārtībai. 

Līdz ar to manuālā balsu skaitīšana ir viens no iespējamajiem leģitīmiem un iepriekš paredzētiem balsu skaitīšanas veidiem. Vēlēšanu iecirkņu komisijām tas bija zināms. Līdz ar to nav pamata apšaubīt tos vēlēšanu rezultātus, kur balsis tika skaitītas manuāli.

[6] Centrālā vēlēšanu komisija, iepazinusies ar Jelgavas novada vēlēšanu iecirkņu komisiju balsu skaitīšanas protokoliem, konstatē, ka no visiem attiecīgā apgabala vēlēšanu iecirkņiem, izņemot pasta balsošanas komisiju, manuālo balsu skaitīšanu veica tikai viens iecirknis — Nr. 472 Ozolnieku sporta skola, apkopojot 2188 vēlētāju balsis.

[7] Administratīvā procesa likuma 14.1 pants noteic, ka iestāde, pieņemot lēmumus, ievēro objektivitāti un dod procesa dalībniekiem pienācīgu iespēju izteikt savu viedokli un iesniegt pierādījumus.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 12. jūnija sēdē iesniedzējs prasījumu uzturēja uz iesniegumā norādītajiem argumentiem. Papildus norādīja, ka problēmas ar balsu skaitīšanu bija ne tikai Jelgavas novadā, bet visā valstī kopumā. Šobrīd nav pārliecības, ka nav viltojumi. Ir nepieciešamas jaunas vēlēšanas, jo ļoti daudz kļūdu.

[8] Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 12. jūnija sēdē tika uzklausīta arī Jelgavas novada Vēlēšanu komisijas, kas norādīja, ka Jelgavas novada vēlēšanu iecirkņos nav saņemtas sūdzības.

Ņemot vērā lietas faktiskos apstākļus un Centrālās vēlēšanu komisijas rīcībā esošās ziņas, Centrālā vēlēšanu komisija ir izvērtējusi vēlēšanu rezultātu leģitimitāti un balsu skaitīšanas procesa caurskatāmību un secina:

  1. Iesniedzēja izteiktās bažas par vēlēšanu rezultātu leģitimitāti, balsu skaitīšanas procesa caurskatāmību un iespējamo ietekmi uz rezultātu korektumu nav pamatotas ar faktiem vai pierādījumiem;
  2. īslaicīgu tiešsaistes vēlētāju reģistra darbības traucējumu gadījumā netiek ierobežotas vēlētāju tiesības, un nav pamata apšaubīt vēlēšanu rezultātus;
  3. Iesniedzēja minētās norādes uz publiskajā telpā esošo informāciju par iespējamo informācijas sistēmu darbības traucējumu iepriekšējās balsošanas dienās nav attiecināmas un nav ietekmējušas balsu skaitīšanas procesu;
  4. manuālā balsu skaitīšana ir viens no iespējamajiem leģitīmiem un iepriekš paredzētiem iecirkņu komisijām zināmiem balsu skaitīšanas veidiem, līdz ar to nav pamata apšaubīt tos vēlēšanu rezultātus, kur balsis tika skaitītas manuāli;
  5. nav pamats uzskatīt, ka 2025. gada Jelgavas novada domes vēlēšanas neatbilstu tiesiskās drošības un demokrātiskuma principiem.

Ievērojot iepriekš minēto un pamatojoties uz likuma “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” 4., 5. pantu, 6. panta 8. punktu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 pantu, Administratīvā procesa likuma 81. pantu, Centrālā vēlēšanu komisija

 

NOLEMJ:

 

noraidīt kandidātu saraksta “SUVERĒNĀ VARA, APVIENĪBA JAUNLATVIEŠI” kandidāta Raimonda Lejnieka-Puķes iesniegumu. 

Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.2 pantam un 52. panta pirmajai daļai šo lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā.

 

Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja p.i.                                                                               Ritvars Eglājs

Centrālās vēlēšanu komisijas sekretāra p.i.                                                                                        Lāsma Valaine

 


[1] https://likumi.lv/ta/id/57839#p45_1

[2] https://www.leta.lv/home/important/99443DB2-8CA3-4570-AC28-51F7D83C5BBB/?utm_source=chatgpt.com