Tips
Lēmumi
Mēnesis
Jūnijs

LĒMUMS Nr. 26

Rīgā, 2025. gada 12. jūnijā

 

 

Par kandidātu saraksta “Politiskā partija "Pašcieņa", Tauta. Zeme. Valstiskums.” kandidāta iesniegumu “Par vēlēšanu 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātu nesakritību”

 

2025. gada 9. jūnijā Centrālajā vēlēšanu komisijas oficiālajā e-adresē saņemti Rūdolfa Saujas (turpmāk – iesniedzējs) 2025. gada 9. jūnija iesniegumi (reģistrēti Centrālās vēlēšanu komisijas lietvedībā ar Nr. 01.07/632-S) par to, ka iesniedzējs apstrīd 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus, jo iesniedzēja vēlēšanu zīme neesot pieskaitīta.

Sūtījumam pievienoti divi atsevišķi elektroniski parakstīti iesniegumi.

Iesniegumā Nr. 1 par to, ka 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultāti nesakrīt ar iesniedzēja balsojumu, iesniedzējs apstrīd 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus, pamatojot to ar apgalvojumu, ka iesniedzēja vēlēšanu zīme neesot pieskaitīta 157. vēlēšanu iecirkņa “DZELZCEĻA STACIJA “VECĀĶI”” rezultātiem, jo iesniedzēja vēlēšanu zīmē vairāki kandidāti bijuši atzīmēti, bet iesniedzējs neredz šos atzīmējumus rezultātos. Iesniedzējs pieprasa rezultātu pārskatīšanu 157. vēlēšanu iecirknī “DZELZCEĻA STACIJA “VECĀĶI”” un skaidrojumu esošajai situācijai, vienlaikus lūdzot pārliecināties, ka iesniedzēja aizpildītā vēlēšanu zīme atrodas pie pārējām.

Iesniegumā Nr. 2 iesniedzējs apstrīd 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus un pieprasa pārskaitīt manuāli visus 2025. gada pašvaldību vēlēšanu rezultātus ar papildus uzraudzību no iedzīvotāju puses. Kā iemeslu balsu pārskaitīšanai iesniedzējs norāda to, ka viņa vēlēšanu zīme nav pieskaitīta iecirkņa Nr. 157 rezultātiem, jo vēlēšanu zīmē vairāki kandidāti bija atzīmēti, bet iesniedzējs neredz rezultātos šos atzīmējumus.

Papildus minētajam iesniedzējs norāda, ka sociālajos tīklos pienāk ziņas par Centrālā vēlēšanu komisijas nespēju darboties balsu skaitīšanas laikā un haotisku rīcību, valstiski svarīgā notikumā, kā arī ar neprecizitātēm datos. Tas norāda uz korupciju, jo 12 miljonu sistēma nedarbojas. Iesniedzējs lūdz šo lietu nodot arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, kā arī aicina saukt pie atbildības visus, kuri piedalījušies programmas izstrādē, pieņemšanā, gatavojuši un vadījuši velēšanas.

Iepazīstoties ar lietas faktiskajiem apstākļiem Centrālā vēlēšanu komisija konstatē sekojošo:

[1] Atbilstīgi Iesniegumu likuma 6.panta otrajā daļai, ja iestāde saņēmusi vairākus vienas vai vairāku privātpersonu atsevišķus iesniegumus vai vairāku privātpersonu kopīgus, pēc būtības vienāda satura iesniegumus, iestāde uz tiem var sniegt arī vienu kopīgu atbildi. Līdz ar to Centrālā vēlēšanu komisija izskata abus iepriekš minētos iesniegumus kā kopīgu.

[2] Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 pants noteic, ka kandidātu sarakstu iesniedzējiem, kā arī pieteiktajiem kandidātiem ir tiesības vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas dienas apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā.

Centrālā vēlēšanu komisija ir konstatējusi, ka iesniedzējs ir Rīgas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu kandidātu saraksta “Politiskā partija "Pašcieņa", Tauta. Zeme. Valstiskums.” kandidāts.

[3] Iesniedzējs apstrīd 2025.gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus, kuri apstiprināti ar Rīgas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 8. jūnija lēmumu Nr. 1.

Iesniedzējs nav pievienojis savus apgalvojumus pamatojošus pierādījumus vai faktus, kas ļautu identificēt iesniegumā minētos apgalvojumus. 

[4] Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 1. pantam pašvaldības domi ievēlē vienlīdzīgās, tiešās, aizklātās vēlēšanās.

[5] Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 37. panta pirmā daļa noteic, ka balsu skaitīšana sākas tūlīt pēc vēlēšanu iecirkņa slēgšanas. Skaitīšanu izdara iecirkņa komisijas atklātā sēdē. Atbilstīgi minētā panta otrajai daļai, netraucējot komisijas darbu, sēdē vienlaikus drīkst būt klāt ne vairāk kā divi pilnvaroti novērotāji no katras politiskās partijas vai politisko partiju apvienības, kas attiecīgās domes vēlēšanām ir iesniegušas kandidātu sarakstu.

Līdz ar to iesniedzējam ir bijušas tiesības piedalīties balsu skaitīšanas procesā, lai pārliecinātos par balsu skaitīšanas caurspīdīgumu un atbilstību spēkā esošajām tiesību normām.

[6] Centrālā vēlēšanu komisija ir saņēmusi Rīgas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu komisijas (turpmāk – vēlēšanu komisija) 2025. gada 11. jūnija vēstuli, kurā norādīts, ka iesniegumi ir izskatīti vēlēšanu komisijas ārkārtas sēdē 2025. gada 10. jūnijā plkst. 18.30, pamatojoties uz Pašvaldības domes vēlēšanu likuma, kā arī Centrālās vēlēšanu komisijas instrukciju normām.

Vēlēšanu komisija, izskatot iesniegumu, ir konstatējusi, ka:

  1. iesniegumā nav norādīts, kādu politisko partiju pārstāv iesniedzējs;
  2. iesniegumā nav norādīti konkrēti fakti vai pierādījumi, kas pamatotu balsu skaitīšanas neprecizitāti, neatbilstību vai pārkāpumu 157. vēlēšanu iecirknī, adresē DZELZCEĻA STACIJA "VECĀĶI";
  3. vēlēšanu komisijas rīcībā nav informācijas par kļūdām balsu saskaitīšanas protokolā, vēlēšanu materiālu drošības apdraudējumu vai citiem būtiskiem pārkāpumiem 157. vēlēšanu iecirknī, adresē DZELZCEĻA STACIJA "VECĀĶI";
  4. vēlēšanu iecirkņa komisijas darbība noritēja atbilstoši likumā noteiktajām prasībām, par ko liecina arī citu kandidātu vai novērotāju neesamība ar līdzīgiem iebildumiem;
  5. vēlēšanu komisija uzskata, ka nav pietiekama juridiska pamata balsu pārskaitīšanai, jo nav konstatēts, ka tas varētu būtiski ietekmēt vēlēšanu rezultātus. Papildus kandidātam tiek skaidrots, ka pēc Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 20. februāra instrukcija Nr. 8 "Pašvaldības domes vēlēšanu balsu skaitīšanas instrukcija" (turpmāk – Instrukcija) vēlēšanu zīmēs izdarītās atzīmes iesniedzējs var neredzēt tad, ja vēlēšanu zīme ir aizpildīta nepareizi, un atzīme netiek ieskaitīta vispār. Tādi gadījumi var būt, ja kandidāta vārds un/vai uzvārds ir tikai svītrots, ja zaļais vai sarkanais lauciņš ir tikai apvilkts, ja vienam un tam pašam kandidātam aizkrāsoti un/vai atzīmēti abi lauciņi - atzīme par kandidātu netiek līdzskaitīta.

[7] Administratīvā procesa likuma 14.1 pants noteic, ka iestāde, pieņemot lēmumus, ievēro objektivitāti un dod procesa dalībniekiem pienācīgu iespēju izteikt savu viedokli un iesniegt pierādījumus.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 12. jūnija sēdē iesniedzējs prasījumu uzturēja uz iesniegumā norādītajiem argumentiem. Papildus norādīja, ka savu balsojumu nav atsevišķi piefiksējis, piemēram, nofotografējot, kā arī uz vēlēšanu zīmes nav veicis īpašas pazīšanas zīmes. Tāpat viņš uzsvēra, ka tās ir tikai 11 balsis, kas ir jāparāda un šis jautājums tiks slēgts.

[8] Balsu skaitīšana notiek Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 40. panta sestajā un septītajā daļā, kā arī Instrukcijas noteiktajā kārtībā.

Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 40. panta sestā un septītā daļa attiecīgi noteic, ka derīgās vēlēšanu zīmes Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktajā kārtībā sagrupē pēc kandidātu sarakstu nosaukumiem. Pēc tam saskaita par katru kandidātu sarakstu nodotās balsis. Par katru kandidātu sarakstu nodoto balsu skaits ierakstāms balsu skaitīšanas protokolā.

Atbilstīgi Instrukcijas 37. un 38. punktam vēlēšanu zīmes tiek ieskenētas.

Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 4.1 panta pirmajai daļai Valsts digitālās attīstības aģentūra nodrošina tehnoloģisko risinājumu atbilstoši šim likumam un Centrālās vēlēšanu komisijas norādījumiem par procesiem, funkcijām, uzdevumiem un mērķiem domes vēlēšanu organizēšanai.

Gadījumos, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams veikt derīgo vēlēšanu zīmju elektronisko skaitīšanu, izņēmuma gadījumā pašvaldības vēlēšanu komisija elektroniski saskaņo ar Centrālo vēlēšanu komisiju manuālu balsu skaitīšanu vēlēšanu iecirknī atbilstīgi Instrukcijas VIII nodaļā noteiktajai kārtībai.

Centrālā vēlēšanu komisija norāda, ka vairāk kā 60% vēlēšanu iecirkņu visā Latvijā balsu skaitīšanu veica, izmantojot elektronisko skaitīšanu. Neizpratne radās brīdī, kad iecirkņi, kuriem sistēmas darbības traucējumu dēļ nebija iespēja veikt balsu skaitīšanu elektroniski, atļauju veikt balsu skaitīšanu un ievadi sistēmā manuāli saņēma vēlāk. 

Līdz ar to manuālā balsu skaitīšana ir viens no iespējamajiem leģitīmiem un iepriekš paredzētiem balsu skaitīšanas veidiem. Vēlēšanu iecirkņu komisijām tas bija zināms. Līdz ar to nav pamata apšaubīt tos vēlēšanu rezultātus, kur balsis tika skaitītas manuāli.

Vienlaikus Centrālā vēlēšanu komisija vērš uzmanību uz to, ka ikvienam ir tiesības vērsties tiesībsargājošajās iestādēs, ja ir aizdomas par korupciju vai prettiesiskām darbībām. Centrālā vēlēšanu komisija rūpīgi sekos līdz ar vēlēšanu sistēmu nodrošinājumu saistīto sistēmu darbības traucējumu izvērtējumam un darīs visu iespējamo, lai īstenotu tiesiskuma principu ievērošanu.

Ņemot vērā iepriekš minēto, rūpīgi izvērtējot lietas faktiskos apstākļus un Centrālās vēlēšanu komisijas rīcībā esošo informāciju, pamatojoties uz likuma “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” 4., 5. pantu, 6. panta 8. punktu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 pantu, Administratīvā procesa likuma 81. pantu, Centrālā vēlēšanu komisija

NOLEMJ:

noraidīt Rīgas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu kandidātu saraksta “Politiskā partija "Pašcieņa", Tauta. Zeme. Valstiskums.” kandidāta Rūdolfa Saujas iesniegumu. 

Atbilstīgi Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.2 panta otrajai daļai un 52.panta pirmajai daļai šo lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt  Administratīvajā apgabaltiesā.

 

Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja p.i.                                                                               Ritvars Eglājs

Centrālās vēlēšanu komisijas sekretāra p.i.                                                                                       Lāsma Valaine