Tips
Lēmumi
Mēnesis
Jūnijs

LĒMUMS Nr. 31

 

Rīgā, 2025. gada 14. jūnijā

 

 

Par Vidzemes partijas valdes locekļa sūdzību par balsojuma uzskaites pārkāpumu Ogres novada domes vēlēšanās

 

[1] 2025. gada 11. jūnijā Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemts Vidzemes partijas valdes locekļa un Ogres novada domes kandidāta Raivja Ūzula (turpmāk — iesniedzējs) sūdzība par balsojuma uzskaites pārkāpumu Ogres novada domes vēlēšanās (turpmāk — sūdzība). Sūdzībā lūgts izvērtēt šo sūdzību, pārbaudīt Ogres novada pašvaldības vēlēšanu komisijas apstiprinātā vēlēšanu protokola atbilstību faktiskajiem datiem un pieņemt attiecīgu lēmumu, pēc nepieciešamības organizējot un veicot balsu pārskaitīšanu vai citus atbilstošus pasākumus, lai nodrošinātu vēlēšanu rezultātu tiesiskumu un atbilstību vēlētāju gribai”.

[2] Iesniedzējs savu prasījumu pamato šādi:

[2.1] konstatēta konkrēta neatbilstība — pasta balsošanā Ogres novada vēlēšanu iecirknī Nr. 2027 (atrodas Ogres novada pasta balsošanas komisijas pārziņā) balsoja vēlētājs, kura identitāti un balsošanas faktu iespējams pierādīt ar foto fiksāciju, taču šis balsojums nav atspoguļots Centrālās vēlēšanu komisijas oficiāli publicētajos datos par vēlēšanu rezultātiem, kas balstīti uz Ogres novada pašvaldības vēlēšanu komisijas pieņemto lēmumu. Saskaņā ar šiem datiem deputāta kandidātam Indulim Trapiņam ir norādītas divas balsis "pret", tomēr, kā liecina Komisijas publiskotie dati — vismaz 1 (viena) balss "par" nav uzskaitīta. Ir konstatēts faktisks protokola ierakstu veikšanas pārkāpums, jo augstāk pieminētā vēlētāja balsojumam būtu jāparādās balsotāju sarakstā ar kārtas numuru 2249, bet šī balss nav atspoguļota Centrālās vēlēšanu komisijas rezultātu protokolā;

[2.2] Kā publiski atzinusi pati Centrālā vēlēšanu komisija, 2025. gada pašvaldību vēlēšanu laikā notikušas būtiskas tehniskas problēmas elektroniskajā balsu apkopošanas sistēmā, kuru dēļ vairākās pašvaldībās, tostarp Ogres novadā, balsu skaitīšana tika veikta manuāli. Šis process norisinājās vēlās nakts un agrās rīta stundās, kad komisiju locekļi jau bija pārslogoti, noguruši un pakļauti cilvēciskām kļūdām. Ņemot vērā šos apstākļus, pastāv augsts risks, ka līdzīgi kļūdu gadījumi kā šeit aprakstītais var būt ne vien atsevišķi, bet arī vairāki, un tie var nebūt savlaicīgi pamanīti bez padziļinātas pārbaudes vai pārrēķina;

[2.3] vienas balsis trūkums liedz Vidzemes partijas kandidātam iegūt deputāta mandātu Ogres novada domē. Ja šī balss tiktu ieskaitīta, tas mainītu mandātu sadalījumu, un domē tiktu ievēlēts cits deputāts. Tādējādi šī nav nebūtiska kļūda, bet gan tāda, kas tieši ietekmē vēlēšanu rezultātu un vēlētāju gribas īstenošanos;

[2.4] Konkrētais gadījums, kurā tiek apšaubīta vienas vēlētāja balss uzskaite, jau ir izraisījis plašu sabiedrisku rezonansi, tai skaitā mediju un sociālo tīklu vidē. Tiek aktīvi diskutēts par iespējamo balsošanas procesa nepilnību ietekmi uz vēlēšanu rezultātiem. Šādos apstākļos ikviena, pat šķietami neliela kļūda, var radīt ievērojamu uzticības deficītu vēlēšanu sistēmai kopumā. Latvijā vēlēšanu procesam jābūt ne tikai tiesiskam un tehniski korektam, bet arī sabiedrības uzticību stiprinošam. Ja sabiedrībā rodas iespaids, ka balsošanas rezultāti var būt neprecīzi vai neatbilst vēlētāju gribai, tiek grauta pašu vēlēšanu leģitimitāte. Tas ir sevišķi bīstami demokrātiskas sabiedrības kontekstā, kur uzticēšanās vēlēšanu iestādēm ir viena no valsts stabilitātes pamatvērtībām. Lai novērstu šaubas par vēlēšanu procesa caurspīdīgumu un nodrošinātu vēlētāju uzticības saglabāšanu, ir būtiski, ka Centrālā vēlēšanu komisija šo situāciju izvērtē objektīvi, caurskatāmi un, ja nepieciešams, pieņem lēmumu par balsu pārskaitīšanu vai citiem tiesiskiem pasākumiem, kas atjauno ticību vēlēšanu procesa taisnīgumam.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē iesniedzējs prasījumu uzturēja uz sūdzībā norādītajiem argumentiem.

[3] Ogres novada pašvaldības vēlēšanu komisija (turpmāk — novada vēlēšanu komisija) 2025. gada 12. jūnija rakstveida paskaidrojumos norādījusi:

[3.1] visas līdz 2025. gada 7. jūnija plkst. 20.00 pa pastu saņemtās aploksnes tika reģistrētas un līdz balsu skaitīšanas uzsākšanai glabājās atsevišķā vēlēšanu kastē;

[3.2] pasta aploksnes, tās neatverot, tika sašķirotas derīgās un nederīgās pasta aploksnēs. No 29 novada vēlēšanu komisijā saņemtajām pasta balsošanas aploksnēm par nederīgām tika atzītas divas;

[3.3] saskaņā ar Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 13. februāra instrukcija Nr. 7 “Pašvaldības domes vēlēšanu pasta balsošanas un no citiem vēlēšanu apgabaliem saņemto balsu skaitīšanas instrukcija” (turpmāk — Pasta balsošanas instrukcija) 32.6. apakšpunktu par nederīgām uzskatāmas pasta balsošanā saņemtās pasta aploksnes, kuras atsūtītas no Latvijas Republikas (pasta zīmogs). Vēlētājas ar kārtas numuru balsotāju sarakstā 2249 Ogres novada vēlēšanu komisijai adresētā aploksne 2025. gada 31. maijā tika sūtīta nevis no ārvalstīm, bet gan no Latvijas, ko apliecina pasta zīmogs uz aploksnes, līdz ar to uzskatāma par nederīgu;

[3.4] otra, no Zviedrijas sūtītā aploksne atzīta par nederīgu saskaņā Pasta balsošanas instrukcijas 32.4. apakšpunktu, jo nebija iespējams noteikt, kurš vēlētājs balsojis (nav norādīts vēlētāja vārds, uzvārds, kārtas numurs balsotāju sarakstā);

[3.5] atbilstoši Pasta balsošanas instrukcijas 34. punktam abas nederīgās pasta aploksnes netika atvērtas, balsotāju sarakstā atzīmējot par nederīgas pasta aploksnes saņemšanu un norādot nederīguma pamatu.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē novada vēlēšanu komisija rakstveida paskaidrojumos norādīto uzturēja.

[4] Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē likumā “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” un Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (turpmāk — Likums) noteiktās kompetences robežās izvērtējusi sūdzību, iesniedzēja un novada vēlēšanu komisijas sniegtos paskaidrojumus, Centrālā vēlēšanu komisija konstatē, ka iesniedzēja prasījums nav pamatots.

[4.1] Atbilstoši Likuma 45.1 pantam kandidātu sarakstu iesniedzējiem ir tiesības vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas dienas apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā. Likumā noteiktais apstrīdēšanas termiņš noteikts ar mērķi dot iespēju sagatavot argumentētus iebildumus, savukārt, izskatot apstrīdēšanas iesniegumu, Centrālā vēlēšanu komisija pārbauda iesniedzēja konstatētās kļūdas, trūkumus un pārkāpumus, novērtē to ietekmi uz balsu skaitīšanu un vēlēšanu rezultātiem konkrētajā pašvaldībā. Taču, lai to pārbaudītu un vērtētu, ir jābūt norādēm par konkrētiem pārkāpumiem. Sūdzībā nav minēti konkrēti pārkāpumi balsu skaitīšanas procesā Ogres novadā, bet ir izteiktas šaubas un pieņēmumi, kas primāri ir balstīti uz vispārīga rakstura publiskajā telpā izskanējušu informāciju par balsu skaitīšanas procesu kopumā Latvijā. Centrālās vēlēšanu komisijas ieskatā iesniedzējs nav ievērojis pienākumu objektīvi pamatot savu pieteikumu.

[4.2] 2025. gada pašvaldību vēlēšanās Ogres novadā bija izveidoti 28 vēlēšanu iecirkņi un pasta balsošanas komisija. Atbilstoši vēlēšanu platformā pieejamajai informācijai Ogres novadā manuāla balsu skaitīšana ir notikusi pasta balsošanas komisijā un tehnisku iemeslu dēļ 9 no 28 vēlēšanu iecirkņiem.

Saskaņā ar Pasta balsošanas instrukcijas 42. punktu pasta balsošanas komisijā balsis vienmēr skaita manuāli. Tāpat manuāla balsu skaitīšana ir iespējama, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams veikt derīgo vēlēšanu zīmju elektronisko skaitīšanu. Manuāla balsu skaitīšana pati par sevi nav vēlēšanu tiesību pārkāpums. Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 20. februāra instrukcijā Nr. 8 "Pašvaldības domes vēlēšanu balsu skaitīšanas instrukcija" (turpmāk — Balsu skaitīšanas instrukcija) ir paredzēta manuāla balsu skaitīšana, un šīs instrukcijas VIII nodaļā tā ir detalizēti aprakstīta.

[4.3] Saskaņā ar Balsu skaitīšanas instrukciju derīgo vēlēšanu aplokšņu skaita noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana pa kandidātu sarakstiem, par katru kandidātu sarakstu nodoto vēlēšanu zīmju manuāla saskaitīšana, par katra kandidātu saraksta vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana divās grupās — negrozītās un grozītās — un to manuāla saskaitīšana ir darbības, kas ir veicamas pirms vēlēšanu zīmju skenēšanas, ja notiek automātiskā balsu skaitīšana. Līdz ar to fakts, ka atsevišķos vēlēšanu iecirkņos Latvijā, ieskaitot Ogres novadā, nebija iespējams veikt automātisku balsu skaitīšanu, neietekmē derīgo vēlēšanu aplokšņu skaita noteikšanu un derīgo vēlēšanu zīmju noteikšanu. Tāpat tam nav būtiskas ietekmes uz kandidātu sarakstu balsu skaitīšanas procesu. Minētais tikai ietekmē veidu (manuāli vai automātiski), kādā tiek validēts katrs skaitīšanas solis. Pamatojoties uz Balsu skaitīšanas instrukcijas 5. punktu, katrs skaitīšanas solis, kura rezultāts tiks izmantots balsu skaitīšanas protokola sagatavošanai, veicams vismaz divas reizes, un katru reizi to dara cits vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis.

[4.4] Tas, ka vēlēšanās kandidātu sarakstu gūto vietu skaitu var izšķirt pavisam niecīgs balsu skaits, ir neatņemama Latvijā izmantotās proporcionālās vēlēšanu sistēmas sastāvdaļa. Tas īpaši bieži notiek pašvaldību vēlēšanās un pats par sevi nav pietiekams pamats pārskaitīt balsis.

[4.5] Ogres novada vēlēšanu iecirkņu balsu skaitīšanas protokolos nav konstatētas kļūdas vai skaitļu nesakritības, kas varētu ietekmēt kandidātu sarakstu balsu un vietu sadalījumu.

[4.6] Iesniedzējs sūdzībai pievienojis VAS “Latvijas pasts” Jelgavā izdota čeka attēlu par korespondences sūtīšanu Ogres novada pašvaldības vēlēšanu komisijai. Pats par sevi tas nepierāda saistību ar konkrētu pasta balsojumu, taču atbilst novada vēlēšanu komisijas konstatētajam faktam, ka vēlētājas ar pasta balsotāja kārtas numuru 2249 sūtītā pasta aploksne ir nederīga, jo sūtīta no Latvijas.

Pamatojoties uz augstākminēto, saskaņā ar likuma „Par Centrālo vēlēšanu komisiju” 4., 5. pantu, 6. panta 8. punktu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 un 45.2 pantu, Administratīvā procesa likuma 81. pantu, Centrālā vēlēšanu komisija

 

NOLEMJ:

noraidīt Vidzemes partijas valdes locekļa un Ogres novada domes kandidāta Raivja Ūzula prasījumu.

Lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, Baldones ielā 1A, Rīgā, LV-1007.

 

Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja p.i.                                                                                       Ritvars Eglājs

Centrālās vēlēšanu komisijas sekretāra p.i.                                                                                                Aldis Austers