Tips
Lēmumi
Mēnesis
Jūnijs

LĒMUMS Nr. 35

 

Rīgā, 2025. gada 14. jūnijā

 

 

Par politiskās partijas “Centra Partija” sūdzību par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības domes vēlēšanu rezultātiem

 

[1] 2025. gada 11. jūnijā Centrālajā vēlēšanu komisijā saņemts politiskās partijas “Centra Partija” (turpmāk — iesniedzējs) valdes priekšsēdētāja Igora Meļņiķova sūdzība par Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu rezultātiem (turpmāk — sūdzība). Sūdzībā “Par Jūrmalas vēlēšanas komisijas nolēmumu par 2025. gada pašvaldības vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu atcelšanu saskaņā ar Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 pantu” lūgts saskaņā ar 45.1 pantu un 45.3 panta pirmo daļu pieprasām pārrēķināt balsis visās vēlēšanu iecirkņos”.

[2] Iesniedzējs savu prasījumu pamato šādi:

[2.1] saskaņā ar publikācijām presē līdz 2025. gada 9. jūnijam visas pašvaldību vēlēšanu komisijas, tostarp Jūrmalas valstspilsētas pašvaldību vēlēšanu komisija (turpmāk — pašvaldības vēlēšanu komisija), apstiprināja 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanu rezultātus savās teritorijās.

Jūrmalā vēlēšanās piedalījās 19319 vēlētāji (derīgo vēlēšanu aplokšņu skaits — 19 270), no kuriem par kandidātu sarakstu Nr. 4 nobalsoja 58 cilvēki jeb 0,301% vēlētāju;

[2.2] vēlētāji par kandidātu sarakstu Nr. 4 patiesībā bija vairāk un tika vienkārši nozagti, veicot nelikumīgas manipulācijas vēlēšanu iecirkņos vai tehniskās kļūmes dēļ, ieskaitot sistēmas datu pazušanu;

Iepriekš sistēmā uz brīdi tika rādīti augstāki skaitļi, taču tos diemžēl neizdevās fiksēt, jo informācija ātri tika nomainīta. Tas rada nopietnas šaubas par balsu skaitīšanas ticamību un pārredzamību.

[2.3] no sarunas ar pašvaldības vēlēšanu komisiju noskaidrots, ka balsis pēc kļūmes tika skaitītas manuāli, taču iepriekš skaitītās balsis netika pārskatītas;

[2.4] iepriekš minētie pārkāpumi ir ļoti nopietni un varēja notikt arī citās vietās. Pārkāpumi ietekmēja to, ka kandidātu saraksts Nr. 4 nepārvarēja 5 % barjeru, un attiecīgi ietekmējuši attiecīgās domes deputātu vietu sadalījumu starp politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē iesniedzējs nepiedalījās.

[3] Pašvaldības vēlēšanu komisija 2025. gada 13. jūnija rakstveida paskaidrojumos norādījusi, ka iesniedzēja sūdzībā nav konstatēti konkrēti fakti un pierādījumi, ka varētu būt notikuši kādi pārkāpumi vēlēšanu iecirkņos, un aicina Centrālo vēlēšanu komisiju prasību par rezultātu pārskaitīšanu visos 18 Jūrmalas valstspilsētas pašvaldības vēlēšanu iecirkņos noraidīt.

Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē pašvaldības vēlēšanu komisija rakstveida paskaidrojumos norādītos argumentus uzturēja.

[4] Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 14. jūnija sēdē likumā “Par Centrālo vēlēšanu komisiju” un Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (turpmāk — Likums) noteiktās kompetences robežās izvērtējusi sūdzību, iesniedzēja un pašvaldības vēlēšanu komisijas sniegtos paskaidrojumus, Centrālā vēlēšanu komisija konstatē, ka iesniedzēja prasījums nav pamatots.

[4.1] Atbilstoši Likuma 45.1 pantam kandidātu sarakstu iesniedzējiem ir tiesības vēlēšanu komisijas lēmumu par vēlēšanu rezultātu apstiprināšanu triju darbdienu laikā pēc tā pieņemšanas dienas apstrīdēt Centrālajā vēlēšanu komisijā.

Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 15. panta pirmās daļas 1. punktā ir noteikts, ka pašvaldības domes deputātu kandidātu sarakstus var iesniegt reģistrēta politiskā partija. Tādējādi kandidātu saraksta iesniedzējs Pašvaldības domes vēlēšanu likuma izpratnē šajā gadījumā ir iesniedzējs. Savukārt atbilstoši politisko partiju reģistrā pieejamajai informācijai Igoram Meļņikovam ir tiesības pārstāvēt atsevišķi iesniedzēju.

Likumā noteiktais apstrīdēšanas termiņš noteikts ar mērķi dot iespēju sagatavot argumentētus iebildumus, savukārt, izskatot apstrīdēšanas iesniegumu, Centrālā vēlēšanu komisija pārbauda iesniedzēja konstatētās kļūdas, trūkumus un pārkāpumus, novērtē to ietekmi uz balsu skaitīšanu un vēlēšanu rezultātiem konkrētajā pašvaldībā. Taču, lai to pārbaudītu un vērtētu, ir jābūt norādēm par konkrētiem pārkāpumiem. Sūdzībā nav minēti konkrēti pārkāpumi balsu skaitīšanas procesā Jūrmalā, kas balstīti uz faktiem un pierādījumiem. Ir izteikti vispārīgi apgalvojumi, kas nav pamatoti ar konkrētiem pierādījumiem, piemēram, attēliem, vēlēšanu iecirkņos vai tiesībsargājošajām iestādēm iesniegtām sūdzībām, ieskaitot pilnvarotu novērotāju fiksētiem pārkāpumiem vai tml. Centrālās vēlēšanu komisijas ieskatā iesniedzējs nav ievērojis pienākumu objektīvi pamatot savu pieteikumu.

[4.2] 2025. gada pašvaldības domes vēlēšanās Jūrmalā bija izveidoti 17 vēlēšanu iecirkņi un pasta balsošanas iecirknis. Atbilstoši vēlēšanu platformā pieejamajai informācijai Jūrmalā manuāla balsu skaitīšana ir notikusi visos vēlēšanu iecirkņos.

Saskaņā ar Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 13. februāra instrukcijas Nr. 7 "Pašvaldības domes vēlēšanu pasta balsošanas un no citiem vēlēšanu apgabaliem saņemto balsu skaitīšanas instrukcija" 42. punktu pasta balsošanas iecirknī vienmēr balsis tiek skaitītas manuāli. Tāpat manuāla balsu skaitīšana ir iespējama, ja tehnisku iemeslu dēļ nav iespējams veikt derīgo vēlēšanu zīmju elektronisko skaitīšanu. Manuāla balsu skaitīšana pati par sevi nav vēlēšanu tiesību pārkāpums. Centrālās vēlēšanu komisijas 2025. gada 20. februāra instrukcijā Nr. 8 "Pašvaldības domes vēlēšanu balsu skaitīšanas instrukcija" (turpmāk — Balsu skaitīšanas instrukcija) ir paredzēta manuāla balsu skaitīšana, un šīs instrukcijas VIII nodaļā tā ir detalizēti aprakstīta.

[4.3] Saskaņā ar Balsu skaitīšanas instrukciju derīgo vēlēšanu aplokšņu skaita noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju noteikšana, derīgo vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana pa kandidātu sarakstiem, par katru kandidātu sarakstu nodoto vēlēšanu zīmju manuāla saskaitīšana, par katra kandidātu saraksta vēlēšanu zīmju manuāla sašķirošana divās grupās — negrozītās un grozītās — un to manuāla saskaitīšana ir darbības, kas ir veicamas pirms vēlēšanu zīmju skenēšanas, ja notiek automātiskā balsu skaitīšana. Līdz ar to faktam, ka atsevišķos vēlēšanu iecirkņos Latvijā, ieskaitot Jūrmalu, nebija iespējams veikt automātisku balsu skaitīšanu, nav būtiskas ietekmes uz kandidātu sarakstu balsu skaitīšanas procesu. Minētais tikai ietekmē veidu (manuāli vai automātiski), kādā tiek validēts katrs skaitīšanas solis. Pamatojoties uz Balsu skaitīšanas instrukcijas 5. punktu, katrs skaitīšanas solis, kura rezultāts tiks izmantots balsu skaitīšanas protokola sagatavošanai, veicams vismaz divas reizes, un katru reizi to dara cits vēlēšanu iecirkņa komisijas loceklis. Papildus balsu skaitīšanas protokolā ir iestrādātas dažāda veida kontrolsummas, kas vērstas uz to, lai pievērstu uzmanību dažādām kļūdām skaitīšanā un novērstu tās. Šis ir kontroles mehānisms, kas ir ļoti būtisks palīglīdzeklis attiecībā uz kandidātu sarakstu balsu skaitīšanu un izslēdz kļūdu iespējamību.

[4.4] Iepazīstoties ar vēlēšanu platformā pieejamo informāciju, tika konstatēts, ka pašvaldības vēlēšanu komisijas rezultātu protokolā, kas apstiprināts ar pašvaldības vēlēšanu komisijas 2025. gada 8. jūnija lēmumu (protokola Nr. NR1) un precizēts 2025. gada 10. jūnijā (turpmāk — rezultātu protokols), veidojas trīs dažādas kontroļu nesakritības.

Izvērtējot vēlēšanu platformā pieejamo informāciju, konstatējams:

1) 217. vēlēšanu iecirkņa vēlēšanu gaitas žurnālā nav aizpildīta sadaļa “Derīgo vēlēšanu aploksnēs atrastās vēlēšanu zīmes (F)”;

2) precizētas pārrakstīšanās kļūdas 2003. vēlēšanu iecirkņa vēlēšanu gaitas žurnālā, pēc tam nav veiktas visas tehniskās darbības, lai aktualizētos informācija rezultātu protokolā;

3) 205. vēlēšanu iecirknī vēlētājiem izsniegto aplokšņu skaits ir par 2 lielāks nekā balsojošo vēlētāju kopskaits. Vēlēšanu gaitas žurnālā nav pareizi identificēts kontroles B (vēlētājiem izsniegto aplokšņu skaits) = C (balsojošo vēlētāju skaits) nesakritības iemesls. Šīs nesakritības iemesls nav skaidrots arī rezultātu protokolā.

Minētās nepilnības neietekmē balsu skaitīšanas rezultātus attiecībā uz deputātu vietu sadalījumu starp politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām.

Pamatojoties uz augstākminēto, saskaņā ar likuma „Par Centrālo vēlēšanu komisiju” 4., 5. pantu, 6. panta 8. punktu, Pašvaldības domes vēlēšanu likuma 45.1 un 45.2pantu, Administratīvā procesa likuma 81. pantu, Centrālā vēlēšanu komisija

 

NOLEMJ:

noraidīt politiskās partijas “Centra Partija” prasījumu.

Lēmumu triju darbdienu laikā no tā pieņemšanas dienas var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā, Baldones ielā 1A, Rīgā, LV-1007.

 

Centrālās vēlēšanu komisijas priekšsēdētāja p.i.                                                                                                 Ritvars Eglājs

Centrālās vēlēšanu komisijas sekretāra p.i.                                                                                                         Aldis Austers